Bijna weekend - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Koos Leeuw - WaarBenJij.nu Bijna weekend - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Koos Leeuw - WaarBenJij.nu

Bijna weekend

Door: Kooz

Blijf op de hoogte en volg Koos

26 Februari 2010 | Australië, Brisbane

Lieve mensen,

Een oude regel vroeger bij ons in huis die mijn broer Niek en ik dankbaar over hebben genomen is ‘als er sport op TV is gelden er andere wetten’. Oftewel, je mag soms eten met het bord op schoot (zondagavond), je spreidt al je feitenkennis uit over desbetreffende renner en desbetreffende koers (Tour de France als de Tourpoule veilig is ingevuld), Feij-e-je-noord fans komen er bij ons niet in, als het Nederlands Elftal speelt gaat mijn moeder altijd naar de keuken (enkel en alleen omdat ze op dat moment altijd scoren), in geval van grote tournooien of evenementen treedt de noodverordening voor het 24uur sport kijken in werking, enz enz....
De Olympische Spelen in Vancouver zijn dus onderdeel van deze noodverordening. Er was pakweg geen tijd om te schrijven en foto’s te maken de afgelopen tijd. Daar komt bij dat het sport-te-gekke Australie hard onderweg is Nederland (Wintersportland bij uitstek als ik het NL-nieuws van vandaag mag geloven http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1353381.ece/Winter_koudste_in_veertien_jaar )in te halen op de medaillespiegel met nog Shorttracknummer s en Boardnummers te gaan. AUSTRALIE!!! WINTERSPORRRRRT!!!
Een van mijn verbazingen in dit land blijft, hoe ze met een bevolking die pak ‘em beet 4 miljoen mensen groter is dan de onze in alle grote sporten meedoen en medailles winnen. Want de tijd dat ze alleen maar aan Footy deden is voorbij hoor. Voor de niet ingewijden, Footy oftewel Australian Rules Footbal is een soort voetbal met handen en voeten, waarbij twee teams vol met razendsnelle en gevaarlijke bodyguards elkaar op een ovaal vormig veld te lijf gaan in het gevecht om een rugbybal. Verder zijn de Aussie meervoudig wereldkampioen Rugby (ze hebben Rugby League AND Union, BIG difference here!), roeien, en triatlon. Is zwemmen een nationale sport (tja met 20.000 km kustlijn), kan iedereen bloody goed Surfen, komen ze ook al met al hun (baan)wielrenners naar Europa om in onze koersen uit te blinken en is Cricket hier een zaak op leven en dood ( al zal je dat niet zeggen omdat ze eerst ff lekker gaan lunchen TIJDENS de wedstrijd!!!). Rare jongens die Aussies, maar superieur in sport.

Oh ja, de Socceroos gaan ook naar de WK Voetbal in Zuid-Afrika komende zomer, daar zijn ze dus ook al weer bij. En dat terwijl de competitie hier niets voorstelt. Met eigen ogen heb ik de kampioenswedstrijd van Sydney FC aanschouwd tegen de rivalen van Mebourne Victory die voor de wedstrijd nog aan kop stonden. Sydney speelde als een krant, een stelletje afgedankte Afghanistanveteranen leken het wel aangevuld met wat jeugdspelers en toch kwamen ze zonder enige moeite op 1-0 en in de tweede helft door een ongeloofelijk mooie wereld-geluks-goal van John Aloisi (juist hij van de penalty tegen Uruguay) op 2-0 en wonnen de minor-premiership. Wat een feest... oi joi joi... zelfs het derde van Ter Leede uit Sassenheim wint van deze jongens of het 4e van Sparta Enschede (ik noem maar wat!).

Enfin, de soccerwedstrijd was een feestje zeker na een dag in regen en bezwete tenten te hebben doorgebracht op Good Vibrations Festival, ook in Sydney. Met een line-up met Salt ’n Pepa, Naughty by Nature, DJ Chuckie, Gossip and a lot of international DJ’s natuurlijk ook geen straf. Veel vrienden gemaakt voor het leven of 5 minuten en tijd om Sydney te verlaten en verder te reizen.

In mijn geval betekent dit naar het Noorden als je de weg van Sydney naar het noorden zo’n twee en een half duizend kilometer volgt kom je vanzelf in Cairns. Zo makkelijk is reizen in Australie, maar moet gezegd ik was natuurlijk ook goed uitgerust na mijn welverdiende vakantie op Vanuatu.
Met tussenstops was mijn doel om in Byron Bay terecht te komen. Een van de tussenstops was in Newcastle. En dat begrijp ik dus niet; ‘Newcastle’. Mooie stad overigens, goed opgeknapt de laatste jaren, een boulevard in aanleg, een vuurtoren op een pier 1,5 kilometer zeeinwaarts, grootste kolenexporteur ter wereld, koud bier, beautifull beaches en Olympische Spelen op TV, dat wel. Maar waarom heet Newcastle Newcastle? Kijk ik snap wel dat er ooit in het Verenigd Koninkrijk een plaats was dat Castle heette en dat ze wat pelgrims, ridders en zeevaarders op pad hebben gestuurd om Newcastle te stichten. Dat is ook gebeurd, in Engeland ligt een Newcastle. Maar dat je dan in Australie (waar alles naar Engelse troon, ontdekkers en bedriegers is vernoemd) weer een ‘New’castle sticht, is raar. Noem het dan tenminste New Newcastle. Enfin, rare jongens die Aussies en goed in stranden aanleggen.(?)

Met meer stops in Port Macquarie, Coffs Harbour en niet nader te noemen gehuchten heb ik Byron Bay aangedaan. Waarschijnlijk een van de mooiste badplaatsjes van Australie met een ongekende charme, vrolijkheid, ontspanning en alles om de bezoeker het naar zijn of haar zin te maken. Daar heb ik een vriendinnetje getroffen (Esther) die naar Australie is verhuisd om een paar dagen samen te reizen. Voor haar ook geen straf om voor de vierde keer naar Byron Bay te moeten om de goede spots en borrelgelegenheden aan mij te tonen.
Na Byron Bay heb ik intrek genomen in mijn eigen logeerkamer in het huis van Esther en Mattie in Brisbane. Hoe fijn is dat, tas op de kop en alles in de wasmachine!!! En wat een rommel komt er uit een uitgepakte tas. Ik heb mijn overigens tas goed gepakt, geen overbodige troep die ik al maanden meesleep, geen slangen en spinnen onderweg als lifters aan boord gegaan (nou ja eentje dan) en gooi zo nu en dan eens wat weg. Dat helpt ook.
Esther heeft me verder Brizzie laten zien en we hebben nog een weekend gerelaxed in het (weekend)appartement van de ouders van Mattie. Helemaal goed dus en lekker om een paar dagen NL te brabbelen en je eigen humor uit te kramen. Verder heb ik gezien hoe ’local life’ hier meer is, je doet dan bijv. geen boodschappen in de supermarkt maar in de SUPERSLAGERIJ, waar volgens mij een vleesvoorraad lag om heel China een paar jaar van vlees te voorzien. Ik vond dat gestoord, en moest er daarom maar een gestoorde plaat van maken.
Morgen staat er een festival op het programma, te weten Futuremusicfestival hier in Brisbane en we zullen die Aussie eens laten zien hoe we in ons land wereld- wat zeg ik Olympisch Kampioen Festivallen zijn. Rare jongens die Nederlanders maar gelukkig gaan ze nooit naar een Australisch Festival zonder thuis achtervang te hebben als bijvoorbeed Lowlands al in de voorverkoop is. (Camille & Lau thx voor de kaarten voor augustus :-) )

Bijgevoegd beeldmateriaal zal misschien wat toelichten, misschien ook niet. De komende weken reis ik lekker verder naar het noorden van Queensland wat volgens de auteur van mijn zojuist uitgelezen boek de grootste populatie aan dodende dieren heeft . Top 10 giftigste slangen ter wereld, top 10 dodelijkste spinnen ter wereld, krokodillen overal waar water is (zee, rivieren en meren) om maar te zwijgen van beesten die je helemaal niet ziet; kwallen, haaien en wittebilvissen. Beetje uitkijken dus...

Ik wens iedereen een lekker weekend!

Liefs, Kooz

  • 26 Februari 2010 - 15:11

    Petra:

    Gelukkig ben je echt geen neger geworden.. ;-)

  • 01 Maart 2010 - 07:19

    Ronald:

    Ik ben erg blij met de impact van Ter Leede 3 op je dagelijks bestaan....
    Prachtig verslag, geniet er van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Brisbane

Le Leeuw on Tour

FF weg naar Indonesie & Australie.

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2010

Paardje hop

23 Maart 2010

Boodschappenlijstje

19 Maart 2010

Druk druk druk

10 Maart 2010

Als je echt niets beters weet

26 Februari 2010

Bijna weekend
Koos

Actief sinds 14 Nov. 2009
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 23322

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 31 Maart 2010

Le Leeuw on Tour

Landen bezocht: