'I kissed The Lady' - Reisverslag uit Luganville, Vanuatu van Koos Leeuw - WaarBenJij.nu 'I kissed The Lady' - Reisverslag uit Luganville, Vanuatu van Koos Leeuw - WaarBenJij.nu

'I kissed The Lady'

Door: Kooz

Blijf op de hoogte en volg Koos

08 Februari 2010 | Vanuatu, Luganville

'I kissed The Lady'

Dat is hier een doodnormale uitspraak op Espirito Santo, het grootste eiland van Vanuatu. 'The Lady' ligt 50 meter onder de zeespiegel en hangt een kwartslag gedraaid naar rechts in de eetzaal van de USS President Coolidge, het grootste duikbare wrak ter wereld.

Drie dagen naar dit schip gedoken dus dat 198meter lang is en tussen de 15 en 70 meter diepte voor de kust hier op haar zij rust. Een enorme joekeloekes, want je zwemt er niet even in 5 minuten doorheen. De Amerikanen hadden in WW II hier een grote legerbasis opgebouwd om de oorlog in de Pacific en Azie te lijf te gaan. Meer dan 500.000 soldaten zijn van hieruit het strijdperk toegestreden en dit schip diende als 'luxe' aanvoerschip voor nieuwe troepen. Echter op 26 october 1942 voer het in de haven op een 'friendly mine' en was het gat in de boeg niet te repareren. De ongeveer 5000 opzittenden verlieten relatief kalm het schip en de kapiten dacht dat ze wel zouden blijven drijven, dat was niet het geval met als gevolg dat een compleet dorp onder water verdween. In een ruim waar ik doorheen spartelde lagen 50 omgekiepte legervrachtwagens al een kleine 70 jaar te rusten... briljant plaatje. Het flora- en faunaleven heeft ook beslag gelegd op het wrak, alle soorten, kleuren en maten zijn aanwezig en ook haaien bevolken het schip tegenwoordig.

Het leven is dus goed op Vanuatu, in de Zuidelijke Oceaan. Voornaamste product op de eilanden is kokosnoot, kokosolie, en kokosmelk en Koe. De alomgewaardeerde Australische biefstuk of entrecote is meermalen afkomstig van Vanuatu. Pronken met andermans koeien dus... tja, die Aussies, als je niets van jezelf hebt kun je het beter goed jatten.

Voor een kleine twee weken ben ik hier neer gestreken, een korte vakantie heb ik mezelf hier gegund na alle drukte van de laatste tijd. Even een ander plan trekken.

Deze eilanden zijn ooit afgedreven van New Guinee en Papoa dus het volk lijkt er ook op, er zijn zeker vergelijkingen met de Zuidelijke Indonesische eilanden. Niet van je dunne Aziaten zonder vet en spieren, nee dit volk ziet er gezond en sterk uit en de vrouwen hebben WEL borsten en de mannen hebben WEL spieren. Ja, mooi volkje en prachtig om daar tussen te lopen, ze zijn zeer hartelijk en goedlachs, naar mijn idee nog meer dan in Indo. Gooi er een sausje kolonisatie van Frankrijk EN Engeland overheen en je hebt een super eiland. 's ochtends dus een Croissant of Baquet als je wil en Rugby is hier ook volkssport nummer 1, en Petanque nummer 2. Een genot om hier te zijn...

Wat niet mocht ontbreken was het lokale goedje drinken met een van mijn duikmatties. Kawa heet het, en is werkelijk compleet tegengesteld als iets wat wij als Cava kennen.

Het lijkt op modder, het smaakt naar modder, ruikt naar modder + weeige komkommergeur, je gaat niet eerst eten voor je gaat drinken anders werkt het niet, (hier ben ik bekend mee van mijn reguliere vrijdagmiddagborrel bij de Blauwe Engel!) je moet het ad-ten daarna je mond spoelen (omdat het niet te harden is) en vervolgens is het de bedoeling dat je er vaag van wordt... nou alles mooi en aardig maar ik probeerde een potje vaag te zijn, maar werd eerder misselijk na 8 van die vlaschaatjes van dat spul... weet niet of het heel erg gaat aanslaan op de VrijMiBo bij de Engel... je kan er in ieder geval wel mooi mee gooien (Theo, deze is voor jou!) ...

Einde van de week weer richting Sydney alwaar zaterdag een festival op het programma staat met Armand van Helden, Bassment Jaxx, The Killers en Good Old Salt 'n Pepa (hoe zou het met ze zijn?) en zondag naar de kraker in de Eredivisie van de Australische voetbalcompetitie, koploper Sydney FC tegen Melbourne Victory. De verwachting is dat het niveau bedroevend is en het bier lauw... dus je begrijpt dat ik er naar uitzie!

Ok, de hangmat wordt weer uitgerold (Toon bedankt voor deze wereldtip!) en ik wens jullie allen weer een heerlijke dag toe...

xoxo Kooz

PS > de aanmoedigingsprijs voor het beste antwoord op de vraag van vorige week gaat wederom naar Morris. Ik wist dat het antwoord niet te googlen was, maar best origineel. Het juiste antwoord luidt als volgt:

Blacktown dankt haar naam aan het feit dat ze als laatste in de regio Sydney is aangesloten op het electriciteitsnetwerk. Aanmerkelijk later dan de omliggende plaaten en suburbs, en het in de avond dus nogal zwart was daar. Morris, we drinken er in April een biertje op!

  • 09 Februari 2010 - 06:19

    Fleur:

    KOOS! Ik ben zoooo fokking jaloers op je!!! Klinkt goed allemaal man. Ik heb ook van die kava meuk gedronken op fiji met mn zusje. Werd er wel vaag van maar dat kwam misschien meer door de fles wodka die ik erna achterover sloeg vanwege de gore smaak ;)
    Mis je. Veel te vertellen. De Engel is just not the same without you... Wanneer ben je weer terug? xxxxxxxxxx

  • 09 Februari 2010 - 06:21

    Fleur:

    En oh ja, to make you feel even better: Het is hier 7.20 am en ik ben al n uur aan het werk. Daarnaast is het -3,5C buiten en zijn alle wegen stukgevroren. Daar komt nog eens het allerkloterigste songfestival-lied met draaiorgel bij en een rellende Vader Abraham. Ik zou op Vanuatu blijven als ik jou was :) xx

  • 09 Februari 2010 - 07:54

    Eefje:

    Haha, ik sluit me bij Fleur aan! Groetjes!

  • 09 Februari 2010 - 07:57

    Rutger:

    Ha die Koos,

    Mooie verhalen man! Klinkt allemaal erg goed, ik ben jaloers!

    Grt Rutger

    PS Het is hier nog veel te koud om nieuwe fietsroutes uit te checken, dus dat heb ik ff op hold gezet...

  • 09 Februari 2010 - 07:58

    Laurens:

    Wat is er mis met vader Abraham?? Hij schijnt op het zomer-feest van de blauwe engel te komen.....dusss.....

  • 09 Februari 2010 - 08:07

    Jildert:

    DEZE TEKST UIT JE REISVERSLAG KAN ECHT NIET, DAT PIKKEN WIJ HIER IN DE KOU NIET!!!

    Voor een kleine twee weken ben ik hier neer gestreken, een korte vakantie heb ik mezelf hier gegund na alle drukte van de laatste tijd. Even een ander plan trekken.

  • 13 Februari 2010 - 18:47

    Tabitha:

    Hi Cosey!
    Hoe zijn de Killers live?! Heb onlangs een CD van hen gekocht (ja ben de laatste Nederlander die dat nog doet) Je reis klinkt geweldig relaxed! Jammer dat je Vanuatu weer hebt verlaten want het klinkt erg bijzonder. Njoy!! Kiss T.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vanuatu, Luganville

Le Leeuw on Tour

FF weg naar Indonesie & Australie.

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2010

Paardje hop

23 Maart 2010

Boodschappenlijstje

19 Maart 2010

Druk druk druk

10 Maart 2010

Als je echt niets beters weet

26 Februari 2010

Bijna weekend
Koos

Actief sinds 14 Nov. 2009
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 22792

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 31 Maart 2010

Le Leeuw on Tour

Landen bezocht: