Nasi Ramses (R.I.P.) - Reisverslag uit Atambua, Indonesië van Koos Leeuw - WaarBenJij.nu Nasi Ramses (R.I.P.) - Reisverslag uit Atambua, Indonesië van Koos Leeuw - WaarBenJij.nu

Nasi Ramses (R.I.P.)

Door: Kooz

Blijf op de hoogte en volg Koos

08 December 2009 | Indonesië, Atambua

Dear all,

Een verhaaltje vandaag ...

Allereerst het feit dat alles goed gaat me en ik in streken ben beland waar ik geen toerisme vind maar waar ik het toerisme BEN. De thermometer schijnt hier dagelijks de 34 graden aan te tikken dus een bezweet shirtje meer of minder maakt allemaal niet uit. Het product deodorant is niet van algeheel gebruik dus doen we lekker mee met de knoflook en ui gerechten van de streek. Die streek is trouwens West Timor, de stad waar ik vertoef Atambua.



West Timor klinkt goed dacht ik, en mijn gevoel blijkt te kloppen. Het is warm en klef, druk en droog, gering ontwikkeld in de zin van infrastructuur en hygienestandaarden, heeft bergen van bijna 3000m hoog en stranden vol vuil en verder een hoop aardige behulpzamen mensen die het raar vinden dat ik Engels praat. Met Nederlands heb ik het ook geprobeerd, maar daarmee was ik al even (on)succesvol. Goed, we hebben weer een bed voor de nacht en een bordje rijst met overheerlijke (schraal)kip gegeten als ontbijt/lunch, ik ben snel tevreden.

Ik moet zeggen dat de contrasten tussen Java (zeer druk, hectisch en met Engels kom je overal), Bali (Torremolinos/Ibiza met een vleugje Thailand en dat in de blender) en West-Timor telkens weer groot zijn. Hier gebeurt namelijk verder vrij weinig. De regio is arm, heeft na de onafhankelijkheid van NL eigenijk voor een groot deel stil gestaan. Oost-Timor daarentegen is een dikke vijfentwintig jaar in opstand geweest na onafhankelijkheid van de Portugezen en daarna van de Indonesiers, is meer ontwikkeld maar moet nog van haar 'slechte imago' zien af te komen. Het lijkt me mooi om de komende week te ervaren of ik hierin ook verschil merk. En een land waar je niet snel over nadenkt om te gaan hospiteren in je vakantie. Voor de liefhebber zal ik een vakantiebrochure opvragen.

Vanauit Dili (hoofdstad van Oost-Timor) ga ik proberen richting de overige eilanden van Nusa Tenggara te komen waaronder Flores, Sumba en Lombok. Deze kenmerken zich door meerderheidsgroeperingen van Christenen, Katholieken of Hindu's.. uniek voor Indonesie dat vooral Moslim overheersing kent. Voor de non-knor eter dus een prima land om te reizen en voor Vega's is er altijd en overal Tofu en Tahoe te krijgen ... ;-)

Hoeveel kippen laat staan eieren hier dagelijks over de toonbank gaan is mij een raadsel. Ik opteer dan ook om de Kip op te nemen in de Vlag van het land!

Nog heel even terug naar de afgelopen twee weken samen met Lau en Ties en de eerste week samen met Camille (die we verrast hebben op de lunchthaven van Jakarta). Ik denk dat we ons prima kunnen aanmelden als reisgids voor een zichzelf respecterende gids als de Lonely Planet, Footprint of Rough Guide. Met alle trips, see's, sights, do's en dont's van de afgelopen weken kunnen we zowieso al een boek vullen, ik denk alleen dat niemand daarop zit te wachten. Voor de geinteresseerde hier een headline: Jakarta, Bogor, Bandung, Borobudur, Purwokerto, Baturraden, Bromo, Probolinggo, Bali, Legian, strand, golf, Bintang, Nasi Ayam & Nasi Ramses (moge hij rusten in vrede!) Het was in ieder geval een voorrecht om samen met hen te reizen door dit booming land..

Ok, ik ben het zat... pas goed op elkaar. Doe je jas dicht als je naar buiten gaat en hoor graag zo nu en dan van jullie.

X K

  • 08 December 2009 - 11:21

    Cor:

    Ha lieve Koozie,
    Goed om van je te horen! Het klinkt allemaal (behalve kip, kip, kip en kip bij ontbijt, lunch en overal:)) zeer goed te verdragen! Zet 'm op met de rest van die tour door zo ongeveer heel Indonesië, geniet ervan! En pas op jezelf. Dikke zoen!

  • 08 December 2009 - 17:26

    Fleur:

    Ik ben jaloers... grrrrrr. xx

  • 08 December 2009 - 17:27

    Fleur:

    En hier gaat het sneeuwen...dus.... dat is OOK leuk :)

  • 08 December 2009 - 19:13

    Joyce & Mini:

    Ha koosje,

    klinkt echt helemaal super! Het relaxen gaat al goed als ik de foto's zo kan beoordelen... hoe zijn de eerste dagen alleen reizend je nu bevallen? Krijg je zo nog meer contact met de locals?

    We blijven je volgen

    groetjes joyce

  • 10 December 2009 - 05:38

    Morris:

    Goed bezig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Atambua

Le Leeuw on Tour

FF weg naar Indonesie & Australie.

Recente Reisverslagen:

28 Maart 2010

Paardje hop

23 Maart 2010

Boodschappenlijstje

19 Maart 2010

Druk druk druk

10 Maart 2010

Als je echt niets beters weet

26 Februari 2010

Bijna weekend
Koos

Actief sinds 14 Nov. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 23317

Voorgaande reizen:

01 November 2009 - 31 Maart 2010

Le Leeuw on Tour

Landen bezocht: